Autor |
Wiadomość |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Czw 16:28, 01 Maj 2014 Temat postu: Zawory |
|
|
Mam pewien problem. Przed zimą dałem moto do mechanika (jedyny oficjalny w moim mieście o ogólnie kiepskiej opinii) na wymianę rozrządu i przy okazji zawory.
Teraz jak jeżdżę to zauważyłem pewien problem, którego przed serwisem nie było. Mianowicie klekotanie zaworów po rozgrzaniu silnika.
Słyszę je nawet w kasku jeżdżąc po mieście (40-60 km/h)
Na zimno nie ma problemu.
Co najciekawsze, jak mierzyłem luzy w domu to wyszły mi inne niż mechanikom w serwisie.
Może nie umiem mierzyć
Poprawcie mnie jeżeli robię źle:
Po zdjęciu pokrywy ustawiam wałki w odpowiedniej pozycji i próbuję wcisnąć szczelinomierz pomiędzy krzywkę a szklankę.
Mam listki 0.08, 0.1, 0.15, 0.18
Wszystkie listki powinny wejść oprócz ostatniego.
Jak ja mierzyłem to 2 zawory były na minium, a pozostałe poniżej 0.08
W serwisie wyszło im że 2 płytki do wymiany były.
Dodam że zaraz po zakupie zmieniałem jedną płytkę a pozostałe były w połowie zakresu.
Chętnie oddałbym na poprawkę, ale od serwisu przejechałem już ok 1,5 - 2 tyś km i nie wiem czy uznają reklamację.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
dawnarozniak
Podawacz śrubek
Dołączył: 26 Kwi 2014
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 20:49, 01 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Z zaworami osobiście Ci nie pomogę bo się nie znam, ale mam do Ciebie pytanie odnośnie rozrządu bo sam muszę teraz wymienić. Skąd brałeś części i ile Cie to wyszło wszystko mniej więcej?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Czw 21:02, 01 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Łańcuszek zakupiłem na allegro od użytkownika kaprii
[link widoczny dla zalogowanych]
za wymianę rozrządu mechanik zawołał 250 zł
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Ptaku
Podawacz śrubek
Dołączył: 18 Kwi 2014
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Katowice
|
Wysłany: Czw 23:34, 01 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Jeśli chodzi o luzy zaworowe to powinny być ustawione raczej w górnych granicach - mierzone na zimnym silniku. To jes silnik chłodzony powietrzem więc dość mocno potrafi się zagrzać a tym samym mocno się te luzy zmniejszą wraz z temperaturą.
Jeśli serwis zrobił taką fuszerę to raczej bym im już moto nie oddawał. Na pewno znajdzie się gdzieś w okolicy mechanik który wie co robi i jest wart zaufania i wydanych pieniędzy.
A przy okazji pytanie : po czym poznać że łańcuch rozrządu domaga się wymiany ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Pią 0:30, 02 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Nawet nie będę musiał szukać mechanika, bo sam to zrobię.
Potwierdźcie tylko że moja metoda jest prawidłowa, a biorę się za demontaż pokrywy w najbliższy deszczowy weekend
Co do rozrządu, to ja mierzyłem jego długość.
Na liczniku miałem 44 kkm a na 99% przebieg jest większy, więc zainteresowałem się łańcuszkiem.
Wg serwisówki mierzymy długość na 20 ogniwach (21 szpilek)
Länge der Steuerkette über 20 Glieder
Normalwert: 127,00 – 127,36 mm
Grenzwert: 128,9 mm
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Pią 16:21, 02 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Rozgrzałem dzisiaj troszkę kawę i nagrałem dźwięk wydobywający się z silnika.
https://www.youtube.com/watch?v=JmrYnmD3BPk
Poprawcie mnie jeżeli nie słyszycie tam stukających zaworów (najlepiej słyszalne od 8s)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomaszek
Podawacz śrubek
Dołączył: 25 Kwi 2014
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 20:25, 04 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Klepie.
Rozbierz to. Pomierz. Tylko kup sobie szczelinomierz jak się należy.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Tomaszek dnia Nie 20:42, 04 Maj 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Nie 22:13, 04 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Rozumiem że sposób mierzenia luzów mam prawidłowy ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomaszek
Podawacz śrubek
Dołączył: 25 Kwi 2014
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 23:14, 04 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Luz ma być między 0,08 a 0,18 (jak pamiętam) I nie widzę tu możliwości nieprawidłowego mierzenia
Regulowałem luzy w swojej i kolegi. Z pomiarów i przeprowadzanych regulacji co 6 tyś. wynikało iż nie dochodziło do jakichśtam wielkich zmian. Niestety nie ma tendencji do zmniejszania lub zwiększania się luzów. Na tych dwóch motocyklach luzy rozłażą się jak chcą. Z własnego doświadczenia celowałbym w ustawianie luzu na 0,13.
Pamiętajcie o odpowiednim kluczu dynamometrycznym i o tym aby go luzować po skończonej pracy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Pon 17:54, 05 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Swoją wiedzę o sprawdzaniu zaworów podpieram opisem z forum Zephyra
[link widoczny dla zalogowanych]
Nie wiem czy pomiędzy ZR-7 a Zephyr'em 750 są jakieś różnice w ustawianiu zaworów, więc podam co tam piszą:
Cytat: | - ściągasz zbiornik
- ściągasz pokrywę zaworów
- odkręcasz wszystkie świece zapłonowe
- zdejmujesz pokrywę aparatu zapłonowego
- ustawiasz kluczem 17mm silnik na znaku T pokrywającym się z kreską zaznaczoną na obudowie.
Wówczas cylinder 1 jest w górnym martwym położeniu i możesz sprawdzić luz zaworu ssącego i wydechowego na 1 cylindrze oraz wydechowego na drugim i ssącego na trzecim. Jeśli krzywki na pierwszym cylindrze są od siebie odwrócone to tam jest martwy górny punkt.
Jeśli krzywki na pierwszym cylindrze skierowane są do siebie to na czwartym cylindrze powinny być skierowane od siebie i wtedy tam jest górny martwy punkt przy którym ustawiamy. Ale interesuje nas sytuacja gdy krzywki skierowane są od siebie na pierwszym cylindrze.
Sprawdzamy szczelinomierzem wartość luzu jaka jest na zaworze:
ssącym i wydechowym cylindra 1, zaworze wydechowym cyl. 2 i zaworze ssącym cylindra 3. Notujemy wartości.
Obracamy silnik gdy krzywki będą ustawione od siebie na czwartym cylindrze. Wtedy możemy sprawdzić luzy na zaworach:
ssącym i wydechowym 4 cyl., wydechowym cyl. 3, oraz ssącym cyl. 2. Notujemy wartości.
Pamiętajmy, że właściwa szczelina jest wtedy dobrze zmierzona gdy szczelinomierz wchodzi i wychodzi spod krzywki z oporem.
Wyjmujemy napinacz rozrządu. Najpierw odkręcamy śrubę z boku napinacza, wyjmujemy sprężynę a następnie dwie śruby mocujące napinacz do bloku. Wyjmujemy wałki rozrządu raz jeden sprawdzamy płytki, montujemy wałek spowrotem na miejsce i potem z drugim to samo. Nie trzeba rozpinać łańcucha rozrządu. Należy jednak zaznaczyć do tej operacji farbką znaki na łańcuchu i kołach rozrządu. Polecam odtłuszczenie powierzchni nitrem.
Mając zmierzoną grubość płytek i opierając się na tabeli zawartej w książce Hayness Zephyr 90-97 porównujemy zapisane wyniki szczeliny oraz grubość płytki i kolumną i wierszem przecięcia się w tabeli. To da nam wymaganą grubość płytki na dany cylinder.
Nowe płytki smarujemy smarem molibdenowym
Po zamontowaniu wałków rozrządu i napinacza (napinacz montujemy zresetowany czyli ze sprężyną wciśniętą palcem i przykręconą małą śrubką blokującą) kręcimy delikatnie silnikiem kluczem 17mm w celu ułożenia się płytek i sprawdzenia czy czasem tłok nie uderza o któryś zawór
Składamy wszystko w całość. Jeśli uszczelka została uszkodzona wymieniamy ją na nową. |
Czy ustawienia krzywek w Zephyrze a w ZR7 są te same ? Jedynie tutaj idzie zrobić błąd podczas mierzenia luzów
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomaszek
Podawacz śrubek
Dołączył: 25 Kwi 2014
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:43, 05 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Tak, ustawienia krzywek są te same.
Nadmienię jeszcze iż dobrze jest zatkać szczelinę w której pracuje łańcuch rozrządu aby nic nie wpadło do wnętrza silnika. I w ZR jest trochę inaczej zorganizowany napinacz łańcucha tzn. przed jego demontażem odkręcamy śrubkę na jego środku i krótkim wkrętakaiem kręcąc w lewo blokujemy go a po jego montażu na końcu operacji kręcąc w prawo rozblokowujemy. Osobiście też nie zostawiam wykręconych świec na 100% tak aby tam również nic nie wpadło, a jest to możliwe.
A tu niezły poradnik:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Tomaszek dnia Pon 21:01, 05 Maj 2014, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
DeFi
Administrator
Dołączył: 10 Kwi 2014
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Września
|
Wysłany: Pon 20:58, 05 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Ja również nigdy nie wykręcałem świec. Nie wiem jak w Zephyrze, ale w ZRce nie przeszkadzają.
Może chodzi o to by kompresja wytworzona w cylindrach nie szła w w kolektor a własnie otworami od świec ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Tomaszek
Podawacz śrubek
Dołączył: 25 Kwi 2014
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 21:03, 05 Maj 2014 Temat postu: |
|
|
Tak chodzi o kompresję.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|